Kolonoskopia. Mitä, kuinka, millainen?!

Olin jännittänyt sitä jo jonkin aikaa. 
Tiesin, että se on käytävä läpi, mutta kun se vain pelotti liikaa.
Eli kolonoskopia.

Kävin tämän kamaluuden läpi viime viikolla, periaatteessa ti-to välillä, torstain ollessa the Day!

Syy tähän hakeutumiseen oli se, että minulla on diagnoosi IBS ollut jo vuosia, mutta gastroskopiaa lukuunottamatta minua ei tämän jatkuvan ripuloinnin suhteen ole tutkittu. Välillä maha on "kohtuullinen" (vessakäyntejä 2-3/pvä), suurimmaksi osaksi löysällä ja äkillisiä wc-käyntejä jopa 6kpl päivässä. 


Viimeisen vuoden aikana tämä on tuntunut pahenevan, joten epäilys alkoi herätä, onko tämä ehkä jopa tulehduksellinen suolistosairaus, autoimmuunitauteja omaavana riski niihin on kasvanut.

Kakka-asiaa siis tiedossa, varoitus!!

Ennen kolonoskopiaa pitää viikon verran välttää kuitupitoisia valmisteita (esimerkiksi Vi-Siblin). Jos tarvit jotain ummetukseen etukäteen, kysy apteekista neuvoja. 

Älä syö hedelmiä, marjoja tai marjakeittoja, jotka sisältävät siemeniä. 
Älä myöskään syö täysjyvätuotteita, koska nämä voivat aiheuttaa kolonoskopia instrumentin tukkeutumisen ja heikentää näkyvyyttä.

Rautalisä pitää myös tauottaa.
Lääkäriin pitää ilmoittaa jos sairastaa diabetestä (tutkimus voidaan järjestää aamuun ja saa neuvoja edellisiin päiviin kun pitää olla syömättä), käyttää verta ohentavaa lääkettä, sairastaa munuaisten vajaatoimintaa tai on tarttuva tauti ym.

Kolme päivää ennen tutkimusta olisi hyvä keventää ruokavaliota. Tärkeintä on kuitenkin ns.tyhjennyspäivä ennen tutkimuspäivää, sekä itse tutkimuspäivä!


Päivää ennen tutkimusta

Saa syödä kevyen aamiaisen ja lounaan,itse söin klo.10 aikaan ihan pikkuisen kanaa ja riisiä,jokin keitto tmv olisi varmasti ollut fiksumpi. 
Juo runsaasti esimerkiksi mehua, vettä, teetä tai kahvia.
Aloita suolen tyhjennys riippuen seuraavan päivän aikataulusta. Itse olin varannut klo.10.30 ajan seuraavalle päivälle. 
Noudata pakkauksessa olevia ohjeita, minä tyhjensin Picoprepillä. ( https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=7900&i=FERRING_PICOPREP ) 

Tällä kokemuksella olisin aloittanut tyhjennyksen aiemmin. Aloitin ohjeen mukaisesti 18h aiemmin  ohjeessa luki 10-18h, minun kokemuksen mukaan en ymmärrä kenellä 10h riittää?! Minun viimeinen "tyhjäyskäynti" oli nimittäin klo.9.30 seuraavana aamuna! 

Tässä lääkkeessä hyvää on itse lääkkeen määrä ja se, että saa juoda lisänä mitä tahansa kirkkaita nesteitä (mehu, limsa, tee, vesi.. Kahvikin mainitaan, mutta luin kokemuksia joissa se oli tummuutena jotenkin näkynyt tutkimuksessa tmv sekä lisäksi joidenkin sairaaloiden ohjeissa ei mainita kahvia! Joten itse jätin kahvin välistä).
Joitakin pahan makuisia tyhjennysjuomiahan juodaan litratolkulla, tätä riitti lasillinen x2. 
Maku oli ok. Juoma (kuten ohjeessa varoitettiin) kuumeni kummasti sekoittamisen jälkeen, joten sen pitää antaa jäähtyä ennen juomista. 

Minulla alkoi odottelu ensimmäisen lasillisen jälkeen. Kesti huimat 6,5h ennenkuin vatsa alkoi toimia!! Ja minulla ei edes ole taipumusta ummetukseen. Ilmeisesti tämän vuoksi ummetukseen taipuvaisille suositellaan "rajummin toimivaa" Colonsteriliä? 

Yö kuluikin sitten 20-30min välein vessassa, paperia kului ja pöntöllä istuminen rasitti minulla pahasti selkää ja jalat kramppasivat dystonian takia, kädet pyyhkimisen, auts! 
Nämähän on vain minun ongelmia, perusterve ihminen pärjää varmasti paremmin. 

Juomina join vichyä, viiden hedelmän mehua (ei sis.hedelmälihaa), vettä ja teetä. 
Välillä iski hirveä suolahimo, joten otin ruususuolaa suoraa kielelle muutamaan otteeseen. Olen lukenut  että jotkut juovat näitä ns. laihdutusjuomia tai apteekin ravintolisäjuomia. Minulle ne eivät sovi sisältöjensä vuoksi, ei siis parempaa tietoa, mutta jos ne eivät sisällä maitoa ja ovat ns.kirkkaita niin kaipa nekin ovat käypiä? 

Toinen annospussi juodaan 4-6h ennen toimenpidettä  Join siis keskellä yötä, 6h ennen.

Tosiaan, kuten sanoin, aloittaisin aiemmin jos nyt tekisin. Muutama tunti aiemmin tekisi sen, että olisin ehkä pystynyt nukkumaan aamuyöstä.

Picoprepin ohjeessa oli muuten hämäävän vähän tätä "yleistä" juotavaa. Googlesta selvisi, että määrää kannattaa nostaa, eli juoda pitäisi edellisenä päivä yhteensä n.3L ja seuraavana(/tutkimus)päivänä 2L.
Se juotava on nimenomaan se, joka huuhtoo suolen tyhjäksi. Enemmän parempi. 

Tutkimuspäivänä

Lääkkeet voinottaa tavalliseen tapaan, paitsi diabeteslääkkeet. 
Itse olin sen verran "höpsö", että aukaisin minun kapselimuotoiset lääkkeet ja murskasin pillerit.

Tutkimuspäivänä ei saa syödä, mutta tulee juoda kirkkaita nesteitä (esimerkiksi kahvia, teetä, mehua, lihalientä,jota itse en pystynyt edes ajattelemaan ilman puistatusta! ). Vältä kuitenkin punaista mehua (ettei värjää ja näytä vereltä. Itse en juonut mitään punaista edellisenäkään päivänä). 

Jotta kolonoskopia onnistuu, suolen täytyy olla tyhjä. Minua hirvitti, että mitä jos ei se tyhjenekään kunnolla? Joissakin ohjeissa sanottiin, että viimeisten ulostulevien pitää olla täysin kirkasta nestettä. Minun ei ollut. Vielä silloin klo. 9.30 tuli viimeiset hiutulat ulostetta ja sen jälkeen pari pelkkää vaaleahkon ruskeaa nestettä. 
Turhaa panikoin, tämä riitti. Lääkärin mukaan suoli oli hyvin tyhjentynyt. 
Toimenpiteen aikana suolta huuhdellaan vielä ruiskuttamalla vettä ja imemällä ylimääräistä pois. 

Tutkimuksen kulku

Ennen tutkimusta saat sairaalapöksyt, oman paidan ja sukat saa pitää. Sairaalapökissä joko on valmiina tai niihin leikataan peräaukon kohdalle reikä. Peräaukko puudutetaan salvalla, joka sisältää puudutusainetta. 
Tutkimuksen alussa makaat vasemmalla kyljellä. Tähystysinstrumentti viedään peräaukosta sisään. Jonkin ajan päästä on mahdollisesti vaihdettava asentoa selin makuulle tai toiselle kyljelle, mikä helpottaa tutkimusinstrumentin sisään viemistä.
Itse makasin koko ajan vain vasemmalla kyljellä. 
Kolonoskooppi on sormenpäänpaksuinen, taipuisa, videokameralla varustettu letku. Ruudulta jota lääkäri katsoo näet siis myös itse suolesi sisuksen, jos haluat. 
Tutkimuksen vaiheet voivat tuntua epämiellyttäviltä. Mutta nimenomaan epämiellyttäviltä. Itse en kokenut varsinaisesti kipua ollenkaan, mutta minulla onkin karttunut korkea kipukynnys.
Jotta lääkäri voisi tutkia suolen sisäpuolta, täytyy suoleen puhaltaa ilmaa, mikä voi aiheuttaa kireyttä vatsan alueelle. Toinen vaihe on, kun instrumentti viedään sisälle ja suoli venyy, varsinkin suolen ollessa hyvin mutkikas. Hoitaja jutteli minulle koko ajan mitä tapahtuu ja mitä tehdään ja kyseli kuinka voin. 
Tarvittaessa hän paineli vatsaani kohtuu reippaasti saadakseen kolonoskoopin kulkemaan suolessa paremmin. 

Tarvittaessa voi saada rauhoittavaa ja/tai kipua lievittävää lääkitystä. Itse ei voi ajaa autoa kotiin lääkityksen jälkeen. Pärjäsin ilman kipulääkkeitä. Hoitajan mukaan se on ihan 50/50 miten se menee. 

Vaikka instrumentin sisäänpäin liikkuminen suolessa voi tuntua epämiellyttävältä niin sen kolonoskoopin ulospäin vetäminen ei tunnu enää miltään. 

Tutkimuksen yhteydessä lääkäri voi ottaa koepaloja mikroskooppista tutkimusta varten sekä tehdä erilaisia toimenpiteitä kolonoskoopin kautta. Koska limakalvossa ei ole kipuhermoja, koepalan otto tai polyypin poistaminen eivät aiheuta kipua. 
Jos polyyppi löytyy, ne poistetaan, mikä katkaisee syöväksi kehityksen. Jos ei löydy adenoomapolyyppeja, voi huokaista, syöpää ei kehity seuraavaan n. 10 vuoteen! 
Syöpäepäilyn tullessa kohdalle saat pikaisen lähetteen sairaalaan. 

Minun suoleni oli puhdas ja terve. Lääkärin mukaan eräs mahdollisuus on kuitenkin mikroskooppinen koliitti. Onko sitä, se varmistuu 3-5vko sisään valmistuvista koepalojen tuloksista. 

Ennen tätä kolonoskopiaa olin muuten käynyt pidemmän kaavan mukaan verikokeissa ja lisäksi purkittanut 3kpl ulostenäytteistä ja 2 tuubia pissaa. Että tutkittu on. 

Tutkimuksen jälkeen saa syödä ja juoda, mutta lääkäri neuvoi välttämään tukevia ruokia vielä sen päivän. 
Itse join innolla kahvini ja söin leipää. Siinäpä se. Nimittäin sinä päivänä en saanut muuta alas kuin pari karkkia ja vettä noiden lisäksi! Ei minulla ollut huono olo, mutta ilmaa velloi mahassa vielä niin paljon tulematta ulos! Vasta seuraavana päivänä helpotti! 

Lisäksi minulle, ripulipainotteiselle, tuli 3vrk ummetus vieraaksi. 
Tämän jälkeen olen valitettavasti palannut "normaaliin". Olen kuullut, että joillakin tyhjennys on auttanut mahan pysymään kohtuu hyvänä jälkeen päin.

Tutkimus kesti minulla 45min. Koko ajan lääkäri ja hoitajat olivat mukana tsempillä ja mukavilla jutuilla. Kuten sanoin, kipua en varsinaisesti tuntenut. Eihän se mikään mieltäylentävä kokemus ole maata letku peräpäässä, mutta tekevien ammattilaisten asenne ratkaisee eniten. Sitä sietää paljonkin, kun tietää missä mennään, miksi ja kauanko epämukavaa pitää vielä kestää. 
Minun toimenpide tehtiin muuten sairaalan sijaan ostopalveluna Terveystalossa. 

Siinäpä se! Minun jättipitkä kolonoskopia stoori :) 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Psyykkis-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus

Kuvitteellinen Etsivä etsimässä olenko Ok