Google Analyticsin seurantakoodi

keskiviikko 17. syyskuuta 2014

Pysähtyy ja kysyy: halutaanko me lisää?

Ihmiset tahtovat kaikenlaista,
vieraita tavaroita vieraista maista.
Pian ovat kaapit täynnä kamaa
Elämä on kuitenkin yhtä ja samaa.
Ei iloon tarvitse tavaraa hankkia,
siihen ei tarvita edes pankkia.

-Elina Karjalainen-


Olen lukenut blogeista vaatteiden vähentämisestä (ei päältä, vaan kaapista), ruokahävikin vähentämisestä, ostoslakkoilusta, vain sen hankkimisesta mikä on välttämätöntä jne.
Ja olen älähtänyt, koska kalikka todellakin kalahti minuun.
Hulvattomat (lue: aivottomat, miettimättömät) kulutustottumukset saavat suoranaisesti häpeämään.
Ruokakauppaan teen aina muka niin hienosti listan. Ja ostan mitä haluan listan ulkopuolelta, ollenkaan miettimättä, menen täysin mielihalujeni mukaan.
Vaatekaupassa näen jotain kivaa ja noh... ostan! En sentään kaikkea, mutta liikaa.
Jääkaapissa olisi päiväys menossa jossain tuotteessa, mutta njääh, ei minulla haluta juuri tuota, vaan... Ja sitten parin päivän päästä havahdun, että vanhaksihan se kyseinen tuote meni.

Pakko herätellä tässä tilanteessa ja muutenkin, ilman mitään "tilanteita", itseäni.
Eihän se saisi näin mennä. En pidä itseäni materialistina (kulinaristina korkeintaan... sekin jonkinmoisissa lainausmerkeissä...), mutta viime aikoina päässä on pyörinyt liikaa sanat haluan, tahdon, aion hankkia.

Mitäpä jo pysäytän itseni tähän ja mietin todella onko kaikki se mitä tahdon todella tarpeellista ja tekeekö uusi neule minusta tyytyväisemmän pidemmäksi aikaa kuin muutamaksi hetkeksi?
Jospa alkaisin jälleen tekemään viikon ruokalistat ja katsoisin vähän tarkemmin muutenkin mitä sinne kauppakärryyn sujahtelee? Se taas tekisi minusta varmasti tyytyväisemmän, koska meille on muodostunut liiaksi tapa herkutella muulloinkin kuin viikonloppuna... (siksikö tarvinkin sen uuden neuleen... kröhöm...)

Kaikenkaikkiaan hyvä hetki pysähtyä ja miettiä "pysähtyy ja kysyy itseltänsä/
käyttääkö elämänsä siihen mitä kuvitteli tekevänsä/"
, kuten alkoi väkisin soimaan tässä kohtaa päässä. Vuodelta oiskohan 2001? Tuonkin levyn olen myynyt kirpparilla jo aikoja sitten, mutta jostain se nyt putkahti päähän!

Mistä putkahti toinen ajatus, kysehän oli nimittäin Rantarockin kokoelmalevy, jossa oli myös muistaakseni mm. Don Huonojen kappale josta aasinsiltana TV2 We want more-ohjelmaan, katsoiko kukaan muu?
Ihan mielenkiintoinen idea ohjelmalla, ihan sama mitä mieltä on rahastus-lehtijutuista tai live-soittamisesta kiistelystä tässä, minua kiinnostaa enemmänkin nimenomaan ne henkilökemiat ja toki sitten se millainen on minkäkin yhtyeen uusi kappale.

12 kommenttia:

  1. Minä saan aina silloin tällöin sellaisen herätyksen tässä kuluttamisessa ja tsemppaan aikani - sitten taas lähtee vähän lapasesta. Nyt taitaisi olla taas aika tsempata. Mutta on näistä herätyksistä ollut se hyöty, että kyllä minun kuluttamiseni on selkeästi vähentynyt verrattuna parinkin vuoden takaiseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla tulee myös kausittaisia heräytyksiä :) Mulla oli pitkään paremmin hallinassa nää jutut, mutta nyt taas vähän lähtenyt lapasesta niin sanotusti :) Kunnon herätys tuli taas aamulla, kun katsoin mitä laitan töihin ja en meinannut vaatehuoneeseen mahtua...

      Poista
  2. Osuva kirjoitus. Itse miettinyt että aloitan kaappien läpi käymisen. Kaapit pursuaa tavaraa, jolla ei välttämättä käyttöä meillä, joten ajattelin osan kirpparille ja osan ihan hyväntekeväisyyteen lahjoittaa :) Jospa sitä kaappitilaakin alkais löytymään :D
    Aurinkoiset terveiset itä-suomesta - Minttu-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on myös tarkoitus raivata kirpparille paljon tavaraa, mutta jotta pääsisi kaikesta turhasta eroon pitäisi varmaan pistää pöytä puoleksi vuodeksi :D
      Oikeasti minäkin taidan raakata kasat Kirpparille ja Annetaan-kasoihin :)

      Sulla oli kivannäköinen blogi, pitää katsoa tarkemmin joskus, kahvitunnilla ehtii vain vilkaiseen :)
      t. Avonin vakikäyttäjä :)

      Poista
  3. Tuo Elina Karjalaisen runo on tosi osuva!

    Niinpä, sanos muuta... Jos hirveästi tekee mieli ostaa jotakin, niin yksi vaihtoehto on mennä kirppikselle. :) Siellä minä olen "riehunut" tällä viikolla...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinpä! :) täällä on vähän surkeanlaisesti hyvää lastenvaatetta kirppiksellä, mutta itselleni löydän (valitettavasti heh!) :)

      Poista
  4. Kyllä, asian ytimessä!!
    Miä olen huomannut että shoppailen ahdistukseen. Ei niin hyvä sekään. Tosin nyt kun sen tiedostaa niin ehkä asialle tulee tehtyäkin jotain....? Ehkä... =D

    Hei ja pahoittelut miehen työpaikan puolesta!! Toivottavasti löytyy pian jotain uutta. =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä ahdistus-syön :D melkein vaihtaisin sen ahdistusshoppailuun ;) melkein :)

      Ja kiitos, kyllä sieltä jotain putkahtaa ja jos ei heti niin myöhemmin :) Nautitaan sit vapaa-ajasta, ekaa kertaa 12 vuoteen :D

      Poista
    2. Miä teen molempia.. =D Shoppaan ensin jotain kivaa ja sitte siwan kautta kotia...

      Poista
  5. Hahaa, mä luulin eka otsikosta että nyt pohditaan sitä kolmosta! :D

    Ei vaan, mä olen ahdistus shoppailija. Onneksi kulutustottumukset on muuten suht maltilliset (no kun ei oo rahaa kuin kympin neuleisiin, daah) ja sokerikoukustakin olen melkein päässyt eroon, mutta kyllä mulla yhä menee ihan tajuton määrä rahaa vaatteisiin.
    Ostan uutta identiteettiä, hoikempaa vartaloa ja pirteämpää naamaa, vaikka niitä ei kyllä oikeasti mistään Zalandolta saa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsehillintää oon harjoittanut viime päivinä ja kuitenkin tulin kotiin nilkkureiden ja uutuus-suklaalevyn kanssa viime kauppareissulta.. Ne oli tarpeen molemmat, puolustaudun!! ;)

      Poista

Kerro jotain, se ilahduttaa :)