Google Analyticsin seurantakoodi

keskiviikko 14. toukokuuta 2014

Sairas, sairaampi, minä

Mulle taitaa tulla joka keväiseksi tavaksi sairastua johonkin vähemmän kivaan.

Nyt seuraa sairaskertomus sisältäen kakkaa.
 
Minulla on aina ollut vatsaoireita, lähinnä löysää mahaa, stressistä, jännityksestä ja joistain ruoka-aineista. Sappirakko on poistettu 2007.
Nyt viimeisen kuukauden ajan olen kärsinyt suurista ylävatsakivuista ja ripulista, oireet ovat pahentuneet viimeisen 2 viikon aikana sietämättömiksi.
Olen laihtunut n.5kg ja pystynyt syömään todella rajoittuneesti, lähinnä vehnäpaahtoleipää, broileria ja riisiä.

Yleissairautenahan minulla on nivelreuma, johon on biologinen lääke (ollut n.1kk tauolla) ja Panacod aamuisin 1tbl.

Ylävatsakivut ovat painontunnetta, ahdistavaa painetta ja kiristystä vatsalla, keskellä ja vasemmalla. Oikeallakin on, mutta vähemmän.
Ripuli tuli aiemmin monta krt pvässä, tällä ruokavaliolla aamuisin.

Verikokeissa kaikki ok, paitsi GT (eräs maksa-arvo) 115. Ultraäänessä kaikki ok, katsottiin sekä ylävatsa, että alavatsa. Ainoa löydös oli jo aiemmin tiedossa ollut (hiukan siitä kasvanut) ohutseinäinen munasarjakysta, 4-5cm.

Painon ja ahdistavan puristuksen tunne pahenee iltaisin, öisin en voi nukkua kyljiltään ollenkaan ja selälläänkin vasenpuoli "painaa" sisuksiin päin.
Aamuisin ennen ruokailua/juomista olo on ok, tunnetta on hiukan silloinkin, mutta olo on paljon siedettävämpi.

Viimeiset ajat olen siis syönyt riisiä ja vähän broileria, vehnäpahtoleivän silloin tällöin... Riisi tuntuu olevan ainoa joka ei tee kamalaa oloa ylävatsaan samantien, eikä tule ylös.
Paino on laskenut viimeisen viikon ajalla 4.5kg.

Sairaslomaa sain perjantaihin, mahan tähystys ajan 3 vkon päähän. Mutta ei tällä ololla hemmetti mitään töitä tehdä!!

ARGH. Sairas, sairaampi, sairain, minä joka olen outo ja saan outoja tauteja.

16 kommenttia:

  1. Nyt äkkiä vaadit magneettikuvauksen - minun äidiltäni on poistettu aiemmin 3 kertaa sappikivet ja kun viime keväänä alkoi oireilu olla samanlaista, tutkittiin ultralla, että ei siellä mitään ole. Kun kivut kuitenkin vain yltyivät, joutuivat päivystyksessä ottamaan sisään sairaalaan ja magneettikuvauksiin: siellähän se sappikivi lymyili sittenkin.
    Eli sappikivet voivat uusiutua vaikka sappirappo olisikin poistettu. Ja aina ne eivät ultrassa näy.
    Toivottavasti pian selviää, mikä siellä vaivaa - reumasairas ei tarvitsisi enää yhtään lisää kipuja. I know♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mua vaan hämää se, että isoin kipu on tosiaan keskeltä vasemmalle... Olen tuota sappeakin miettinyt, mutta vanhasta kokemuksesta tiedän mihin kohtaan se sijoittuu ja siellä ei mitään, vasemmalla kylkikaaressa painontunne ja kiristävä vanne enemmän keskellä :/

      Mutta jos tämä tipan tippaa tästä pahenee niin laukkaan täysillä päivystykseen kyllä, enempää en kestä enkä siedä.

      Poista
  2. :( Voi miten kurjaa! Toivotaan, että syy ja parannus löytyisi pian.

    <3

    VastaaPoista
  3. Vastaukset
    1. Kiitos! Toivottavasti löytyy pikaseen mikä "vikana"

      Poista
  4. Voi itku! Toivottavasti siellä tähystyksessä jotakin selviää. Koeta jaksella! <3

    VastaaPoista
  5. Voi kurjuus! Sympatiaa sinulle. Toivottavasti heti löytyy syys ja parannus.

    VastaaPoista
  6. Voi kökköjen kökkö! Etäsympatiaa ja pikaiset paranemiset!

    VastaaPoista
  7. Luin tuon edellisen postauksen ensin ja olin tyrkyttämässä sappikiviä, mutta sulta on jo sappi viety. Sun ruokavalio kuullostaa ihan siltä mitä puoliso sai syötyä ennen sapen poistoa. Toivottavasti saat apua pikapuoliin, tuollainen invalidisoi jo elämää ja mielikin on varmasti jo kovilla :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, sekin tuli koettua, söin silloin hyvin samankaltaisesti myös ja laihduin, mutta silloin oli helpompaa kun se syyllinen oli aikalailla selvillä alusta saakka :/

      Poista

Kerro jotain, se ilahduttaa :)