Google Analyticsin seurantakoodi

lauantai 7. syyskuuta 2013

Shopaholic, here we go again!

Dark, Bitter and Full of Flavour blogin Suvi kysyi aiheellisen kysymyksen: Miten hillitä shoppailua?
Ja myös: Kuinka yleinen ongelma tämä onkaan...?

Yleinen.
Terveisiä täältä, nettishoppailun kuningattarelta.
Arvatkaas mitä teen kun muut meillä menevät nukkumaan...?!
Jos Suvi T-D:llä on häpeämisen tunteita vakikauppojen kassoja kohtaan, minulla  on hävetys postimiehestä.
Mitäköhän se ajattelee tunkiessaan uudestaan&uudestaan joko pehmeää nettikauppakirjekuorta postiluukusta tai soittaessaan ovikelloa ja sanoessaan (samoin kuin eilen ja toissapäivänä jne...) "Tämä ei mahtunut postilaatikosta" tai "Tämä vaatisi kuittauksen"...huoh.

Nyt kun olen ollut jumissa kotona, olen siis nettishoppaillut ( ja syönyt suklaata. Ja sitten nettishoppaillut numeroa isommat housut...)

Ennen sentään liikuin! Siis kaupasta toiseen...

Minulla ei ole hajuakaan miten hillitä shoppailua. Minä pidän tunteesta jonka shoppailu saa aikaan. Tunnistan alkavan vaaran merkit (viimeistään pankkitiliä katsoessani....), mutta kuten kysymys kuului: Mitä sitten teen jos en shoppaile?

Minun vaihtoehtojani tällä hetkellä ( ja vielä ainakin jonkin aikaa...) olisi:

-tv
-tv
-tv
-lukeminen
-lukeminen
-lukeminen

Nettikaupoissa on jotain uutta joka päivä. En osta kuitenkaan joka päivä. Tietenkään!
En kylve rahassa, enkä periaatteesta omista luottokorttia (kaikki huokaisevat helpotuksesta ruudun toisella puolen!), joten ylivarojeni en voi ostaa.
Lisäksi meillä on tili ns. elämistä varten ja sitten on minun "oma" tilini.
Vaikka meillä onkin yhteiset rahat niin molemmilla on tili ns. omille jutuille, mies käy työreissuilla kahviloissa, syömässä yms, minä... No eiköhän se tullut ihan selväksi mitä minä teen :)

Joten siltäkään osin ei ole hätää. En shoppaa lasten uusien kenkien sijasta itselleni jotain vaan ostan nimenomaan paremminkin lapsille ne uudet kengät.
En varsinaisesti osta mitään turhaa.
Ok, se onkin varsin mielenkiintoinen kysymys: Mikä on turhaa ja mikä ei? Tarviiko lapsi 10 t-paitaa vai 20? Tarvitaanko perheessä kolmet lakanat vai kolmettoista? Jne.
Mutta ei mennä siihen nyt, tarkoitan siis vain sitä, että osteluni ei ole (aivan) holtitonta, enkä ole luottokorttikierteessä, enkä käytä talousrahoja silkkimekkoon.

Saan kiksit, kun löydän etsimäni Didriksonin Pom Pom talvihatun koossa 56 brittiläisestä nettikaupasta juuri siinä värissä jossa olen sitä etsinyt pitkin ja poikin (nettiä) ja vielä hyvään hintaan, paljon halvempaan kuin mitä olin varautunut siitä maksamaan.

Ilahdun suuresti, kun saan tukea suomalaista käsityötä ostamalla löytämältäni tekijältä äidilleni lahjaksi juuri sellaiset villatossut joista hän on puhunut jo kuukausia.

Ostan miehelle työhousut -50% tarjouksesta ja mies ihmettelee miten löysinkin ne niin halvalla.

Hankin Pienemmälle Tuomas Veturi boxerit joita ei meinaa saada enää häneltä jalasta pois.

Isompi sai capin jota kuulema kaikki koulussa ihailevat.

Minä shoppaan. Ja olen tyytyväisempi kuin shoppaamatta. Ja silti koen syyllisyyttä. Harmittelen ainakin hiukan sitä, että nekin rahat, ainakin osan niistä, olisi voinut säästää. Ja säästöillä tehdä jotain tarpeellisempaa.

Eniten minua taitaa silti harmittaa ajankulu, se kuinka minulla on tarve iltaisin nollata aivot nettikaupoilla.

AS (anonyymit shoppailijat): Olen Nunju ja olen addiktoitunut shoppailuun.

13 kommenttia:

  1. Mulla oli silloin, kun muutin tähän asuntoon, aika että hankin säännöllisesti jotakin nettikaupoista. :) Nyt en muista milloin viimeksi olen ostanut nettikaupasta. :)

    Nettikaupoissa on hyvä puoli, että valikoima runsas ja ostokset voi tehdä silloin, kun itselle sopii. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se se onkin, illalla kun talo hiljenee ja on sitä mun omaa aikaa, niin kummasti ne jalat vie tähän tietokoneen ääreen ja saa omassa rauhassa katsella :) Mutta onko tervettä laittaa ylös haluamiaan asioita post-it lapuille... ;D?

      Poista
    2. Post-it -lappujen avulla muistaa sen, mille on tarvetta.:-)

      Poista
  2. Rrrrrakastan shoppailua! Olen aina rakastanut ja tulen varmaan aina rakastamaan. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siinäpä se ongelma onkin... siis tietysti vaa jos sen kokee ongelmaksi ;D Mulla se ei ole ongelma silloin kun paketteja ei tule joka päivä (pahimmillaan on tullut 2xpvä.. ensin postin mukana ja sitten DHL..:) vaan saan hieman hillittyä itseäni :D

      Poista
  3. Mulla on tosi paha ongelma nettishoppailun kanssa. Tällä viikolla tilasin 400 eurolla (siis voi jeesus), olkootkin että siinä oli kenkiä myös mun äidille ja pojille, mutta silti (ei jeesus, laskin väärin, 500 eurolla).
    Mä luin just jonkun kolumnin Nytistä (tais olla sen Sami Sykön kirjoitus) kuinka nettishoppailu tuhoaa kivijalkakaupat ja tottahan se on. Niinpä pyhästi lupaan yrittää, että en tänä vuonna tilaisi enää juttuja netistä (paitsi yhdet joululahjat mutta niitä ei lasketa!) koska haluan tukea työllisyyttä ja kaupan alaa, olkootkin että nettishoppailu on usen ihan liian joustavaa, helppoa ja halpaakin joskus. Ja kyllä, multa ei enää kysytä meidän Postissa henkkareita.....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D eikö? :D No, minäkin tiedän postinkantajan nimen ja osoitteen.... :D siis sen joka vakituiseen meille kantaa postia... joskus tullut juteltua muutama sana ja sit kun muutettiin niin tuli vielä puhuttua muuttamisesta jne kun oli sen ilme aika hassu kun minä avasinki tässä oven :D

      Tuo on niin totta, minäkin haluaisin tukea enemmän pikkuputiikkeja ja suomalaista käsityötä myös... mutta se helppous ja se ajankäyttö....

      Poista
    2. Ja onko se tervettä, että nyt kun se vakipostinkantaja on ollut poissa pari viikkoa niin minä huolestuneena mietin, et onkohan Jari kipeenä vai lomalla... Ja mietin et viitsinkö kysyä niiltä sijaisilta.... :D

      Poista
  4. Ei huolta Nunju, sää sentään kutsut teidän postinkantajaa Jariksi. Mää olen suutuspäissäni kutsunut meidän postinkantajaa opetetuksi apinaksi ja pyytänyt hakemaan posetiivarin paikalle :D Meille tuli viikkotolkulla muiden posteja ja mietein mitä kaikkia meidän posteja mahtaa pyöriä maailmalla. Arvaa miltä tuntuu avata naapurin Visa lasku ja just kun on kakkimassa housuunsa niin tajuaa ettei se ole omalla nimellä :D Jos sää et käytä luottokorttista sitä ominaisuutta, että se velka kertyy etkä sää koske talousrahoihin niin musta tuntuu, että kaikki on kohdillaan :) Ja huomenna me nähdään niitä oikeita himoshoppaajia Livillä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D Voi ei :D Ja juu, mistäs arvasit et mä katon myös Kirsi&HImoshoppaajat :D Puhumattakaan Kaisasta sen jälkeen :D

      Poista
  5. Nettishoppailu on myös invaliidille hyvää, tavara tuodaan kotiin käteen suora .... ei tarvitse mennää hakemaan ja haluaisin jossakin vaihessa että Lidli kaupasta tuotais minulle kotiin se mitä haluan .. Olis mukavaa ... Ja kiitos sinulle kun olet mainostanut minulle jo kaksi hyvä ostospaikkaa ... Kivaa viikonloppua

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nata. Niin on. Just siksi tässä varmaan koukussa olen :) normaalisti tykkään kyllä kulkea kaupoillakin :)

      Poista

Kerro jotain, se ilahduttaa :)