Google Analyticsin seurantakoodi

keskiviikko 30. toukokuuta 2012

Ymmärtävä lääkäri

Miksi niitä on niin harvassa? Olen törmännyt ongelmaan niin yksityisellä puolella, kuin yleiselläkin. Rehellisyyden nimessä on pakko sanoa, että ehkä hiukan enemmän yleisellä, mutta toki sillä puolella on hiukan enemmän myös kiire.
Kiire kirosana ei silti saa selittää sitä, ettei asiakasta/potilasta/ihmistä kuulla eikä kuunnella.

Romaanihan siitä tulisi jos kirjoittaisin edes omista kohtaamistani epäkohdista. Jos lisäisin siihen tuttavieni kärsimykset tämän ammattikunnan hoteissa, Sota ja Rauha kalpenisi kummasti.

Nyt en millään kuitenkaan jaksa valittaa, koska kohtasin ihmeen. Ihanan lääkärin (ja vaikka hän olikin nuori ja komea niin en nyt puhu siitä puolesta...). Menin polveni takia lääkäriin, tai ensin soittelin läpi kaikki yleisen puolen tahot: reumapolilla ei ollut aikoja vasta kuin kuukauden päähän, tk:ssa viikossa olisi päässyt hoidettavaksi ja sieltä ohjeistivat päivystykseen soittamaan. Soitin kyllä, jolloin tentattiin olenko varmasti kysynyt jo reumapolilta? Entä terveyskeskuksesta? Kun vastasin molempiin kyllä, sain kuulla huokauksen ja "Tule vain, mutta meillä on täällä tänään jonoa, ainakin 4-6 tuntia".

Ensinnäkään en olisi mitenkään pystynyt polveni kanssa edes istumaan niillä päivystyksen penkeillä, toisekseen en todellakaan asiaa ajateltuani halunnut polveani sorkkivan neulalla tyypin joka ehkä tekisi sen toimenpiteen ensimmäistä kertaa. Se on koettu jo ja tuskahan oli kammottava.

Minua oli tähän mennessä pistänyt 5 todella surkeaa lääkäriä (siis nyt puhun polven punkteerauksesta  ja siihen perään laitettavasti kortisonipiikistä, muitakin surkeita pistäjiä on ollut, mutta siis 5 eri lääkäriä eri kerroilla jomman kumman polven kimpussa) ja kaksi hyvää.
Tai luulin tähän saakka hyvää, kun luulin, että kyseiseen toimenpiteeseen väistämättä kuuluu se, että polvikipuinen puristaa rystyset valkoisena sängynlaitoja ja päästelee kirosanoja. Huonommilla kerroilla se on sitten ollut suoraa huutoa tai ainakin kovaäänistä vaikerrusta.
Ja uskokaa tai älkää, minä en ole edes pahemmin kipuherkkä.

No, tälläkertaa päätin siis jättää harjoittelukerrat väliin ja maksaa. Mietin, että kaipa kipuni ja piikistä saatava helpotus on jonkin arvoinen. Ja minkä arvoinen se tilanne on jos sattuisi niin, että lääkäri onkin hyvä pistämään?
Tämän lääkäriaseman taksana johon päädyin se oli 140e, sis. käyntimaksun ja pistoksen. Pistos oli se 40e, käyntimaksu 100e. Huh. Minulla ei siis ole otettuna vakuutusta tmv joten itse maksoin. Ja tuosta summasta oli jo vähennettynä Kela-korvaus.

Oliko se sen arvoista? Tällä kertaa voin hymyillä ja sanoa: Oli se!

Ensimmäinen ajatus mikä piikin jälkeen tuli mieleen, oli, että tällä lääkärillä oli "enkelin keveä kosketus", mitä se lienee edes sitten tarkoittaisi. Minulle se tarkoitti sitä, että tottakai pikku pistos tuntui. Mutta siinä se. Hän osasi pistää mahtavasti.
Mutta sen lisäksi hän kuunteli, ymmärsi, kysyi lisäkysymyksiä, katsoi minua silmiin, ehdotti ratkaisuja.

Ja vaikka noiden kaikkien pitäisi toteutua aina lääkärissä käydessä. niin valitettavasti se ei aina käy niin. Minua ei katsota silmiin läheskään aina. Pahimmillaan minua ei ole katsottu koko käynnillä muuhun kuin polveen.
Minua ei kuunnella läheskään aina. Joskus luetaan edellisten kirjoittamaa  teksitä suoraa ruudulta, joskus käydään toimenpiteeseen heti nimimutinoiden jälkeen, joskus tarrataan kiinni jalkaan jo ennenkuin olen ehtinyt kunnolla ovesta sisälle. Useimmiten vilkaistaan minua ja sanotaan: Mitä asiaa ja kysellään olenko nyt varma, että olen hakemassa hoitoa oikeaan asiaan? jne
Ratkaisuja ei ehdoteta koskaan niin, että minunkin mielipiteeni kuultaisiin. Parhaimmillaankin ratkaisut vain kerrotaan minulle ja lopussa lyödään resepti kouraan. Jos ehdoton jotain tai kysyn asiasta joka voisi toimia, minua katsotaan kuin hullua. Lääkärihän oli lukenut jo tilani koneelta ja varmasti siis tietää enemmän kuin minä... Itse kun valitettavasti (peruslääkäreille valitettavasti) kuulun siihen ihmisryhmään joka aktiivisesti etsii lisätietoa.
Ja tarkoitan muutakin kuin googlea. Ja ei, en usko kaikkea mitä netissä lukee ;)

Joka tapauksessa. Kyseinen lääkäri vakuutti minut eniten läsnäolollaan ja seuraavaksi sillä, että hän todella osasi pistää. Kevyesti kuin höyhen. Uskomatonta!

Loppukevennyksenä:




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerro jotain, se ilahduttaa :)